Opakowanie spełnia kilka kluczowych zadań: zabezpiecza produkt, jest nośnikiem informacji, pełni ważne narzędzie marketingowe. Może mieć także istotny wpływ na środowisko.
Lubelski Instytut Designu od początku swojej działalności organizuje coroczne konferencje poświęcone opakowaniom.
- Dr hab. Krzysztof Rumowski, Wydział Artystyczny UMCS, „Seria polskich etykiet dla japońskich probiotyków”
- Bartłomiej Pniewski, DESIGNet, „Opakowanie nie tylko kartonowe”
- Wojciech Sadowski, Packhelp, zapakuj.to, „Problem i rozwiązanie czyli co warto wiedzieć zanim założysz startup w branży opakowaniowej”
- Michał Bachowski magazyn F5, „Nie tylko ochrona, czyli jak projektować opakowania, które zapewnią twojemu produktowi rozgłos”





Zobacz program.
2016
Konferencja "For food. Opakowanie - food design - marka" zorganizowana przez Lubelski Instytut Designu wspólnie z Targami Lublin S.A. w dniach 22-23 listopada 2016 r.
Podczas konferencji zostały poruszone m.in. prawne i ekonomiczne aspekty opakowań (przede wszystkim produktów żywnościowych), ale także tematyka kultury stołu i art. food, czy food design. Wśród zaproszonych gości m.in. eksperci w dziedzinie prawa, biznesu i ekonomii, wybitni projektanci Marek Cecuła i Gosia Rygalik. Konferencja adresowana była do: projektantów, producentów żywności, osób pracujących w branży kulinarnej, czy osób zajmujących się marketingiem.
Konferencja odbyła się w Targach Lublin S.A. ul. Dworcowa 11, Lublin.
Zobacz program
2015
Lubelski Instytut Designu we współpracy z Wydziałem Artystycznym UMCS w Lublinie zorganizował 24 i 25 listopada 2015 w siedzibie LPNT konferencję pt. "Projektowanie opakowań. Design – Konkurencja – Biznes".
Celem konferencji była dyskusja na temat aspektów ekonomicznych, biznesowych, prawnych, estetycznych i funkcjonalnych wzornictwa opakowań. Projektowanie opakowań to jeden z najważniejszych nurtów współczesnego wzornictwa przemysłowego. To temat szczególnie ważny dla Lubelszczyzny, odgrywa tu szczególne znaczenie ze względu na dużą liczę producentów żywności.
Konferencja adresowana była przede wszystkim do przedsiębiorców z branży spożywczej, poligraficznej, drukarzy, producentów opakowań, projektantów, środowiska akademickiego czy przedstawicieli samorządu terytorialnego.
W konferencji wzięli udział profesorowie, specjaliści i eksperci z dziedziny prawa, ekonomii, biznesu i designu.
Pierwszy dzień czyli 24 listopada 2015 r. był przede wszystkim częścią seminaryjną. Skoncentrowano się na następujących problemach:
- Czy przedsiębiorcy potrzebują wzornictwa/designu? Jakie są narzędzia wsparcia lokalnych i regionalnych przedsiębiorców?
- Aspekty prawne, ekonomiczne i biznesowe wzornictwa opakowań.
- Estetyka i funkcjonalność, odpowiedzialność społeczna w projektowaniu opakowań.
Drugiego dnia tj. 25 listopada 2015 r. odbyły się warsztaty „Na tacy, na talerzu, a może na trawie? Rola designu w projektowaniu opakowań” prowadzone przez projektantkę Monikę Pacewicz. Skierowane były przede wszystkim do przedsiębiorców, projektantów, studentów i przedstawicieli samorządu terytorialnego.
Monika Pacewicz – projektantka grafiki użytkowej z doświadczeniem w projektowaniu identyfikacji wizualnej, web designu i grafiki wydawniczej. Zajmuje się również historią designu, w szczególności historią projektowania graficznego. Obecnie wiedzę z zakresu projektowania poszerza na studiach User Experience Design na SWPS w Warszawie. Absolwentka Wzornictwa Przemysłowego, specjalność Komunikacja Wizualna ASP w Krakowie oraz Historii Sztuki KUL w Lublinie.